Co to jest analityka internetowa?
Analityka internetowa to dziedzina, którą należy uwzględnić w zarządzaniu stroną internetową. Sklepy internetowe potrzebują jej, ponieważ pozwala ona efektywniej zarządzać promocjami i chwytami marketingowymi, co skutkuje większymi zyskami. Nie tylko w branży e-commerce analityka jest ważna, ale także na stronach, gdzie celem może być zwiększenie zaangażowania stałych czytelników i pozyskiwanie nowych czytelników, takich jak serwisy informacyjne, czy strony promujące konkretną firmę/markę. Analityka składa się z danych, procesów i przede wszystkim wiedzy specjalistów.
Analiza konkurencji w internecie jest łatwiejsza niż tradycyjny marketing. Istnieje nawet wiele narzędzi, które pozwalają lepiej badać rynek i porównywać do siebie różne strony internetowe wyciągając z nich najważniejsze informacje. Szczególnie dobrze jest analizować firmy, które mają duże zyski i rozpoznawalność. Można zbadać na jakie słowa kluczowe jest kierowana ich witryna, przeanalizować ich wewnętrzne i zewnętrzne budowanie linków i wybrać treści, które generują większy ruch organiczny. Te informacje pomagają podjąć decyzję jak działać i prowadzić kampanie reklamowe, czy jakich fraz używać w produktach i blogach. Dzięki temu również widać, które tematy artykułów zapewniają widoczność w wyszukiwarkach, a które w ogóle nie działają i na tej podstawie można tworzyć treści takie jak blogi, czy opisy produktowe w przypadku sklepów internetowych.
Jakie są korzyści analizowania strony internetowej?
Jedną z największych korzyści płynących z analityki internetowej jest możliwość zwiększenia współczynnika konwersji. Przykładowo może to być zakup danego produktu, kliknięcie w grafikę, rejestracja użytkownika, wysłanie opinii lub czas spędzony na stronie internetowej. Podczas prowadzenia sklepu internetowego, czy na przykład portalu informacyjnego, ważne jest regularne badanie współczynnika konwersji, aby w razie potrzeb poprawiać lub dobudowywać funkcjonalności, na które naprowadza analityka. Pozwala to również analizować kim jest użytkownik, ile czasu spędza na stronie, jak ją znalazł, jakie konkretnie podstrony odwiedza i w co klika – na tej podstawie można określić, co poprawić, aby powrócił na stronę i wykonał konkretną akcję. Analityka umożliwia także sprawdzenie, czy przychód wzrósł lub spadł w porównaniu z poprzednimi latami, czy miesiącami.
Kto zajmuje się analityką strony internetowej?
Analityką internetową zajmuje się osoba zwana analitykiem. Przede wszystkim musi on “umieć czytać” informacje, które podaje mu program. Po takiej analizie tworzony jest raport. Uwzględnia on dane, które specjalista uważa za istotne dla danej firmy oraz spełnia wymagania klienta. Dzięki niemu można wyciągnąć wnioski z aktualnych kampanii reklamowych, banerów, cen produktów, czy innych akcji. Na tej podstawie można zacząć przystępować do wprowadzania zmian, które będą niosły za sobą korzyści dla klienta, takie jak zwiększenie przychodu, czy osób odwiedzających witrynę internetową.